Svar: Mælkebehov, amning og sutteflaske
17. januar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Alfreds Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med en overnatning for mor og far - og det er rigtig dejligt, at mormor vil passe jeres børn og har mod på det, når nu lillebror ikke vil tage flaske :)
Jeres dreng er vant til at blive ammet, og han foretrækker naturligt brystet fremfor flasken, hvilket man ikke kan fortænke ham i. Han har ikke noget behov for at skulle acceptere en flaske, han får sit behov rigtig fint stillet hos dig. Samtidig er han jo langt mere bevidst nu, og derfor også langt mere bevidst omkring brystet.. så det er meget sandsynligt, at du/I ikke får ham til at acceptere en flaske.
Mormor er velkommen til at forsøge med en flaske, men ellers må hun tilbyde ham modermælkserstatning af en kop. Hun kan forsøge med en almindelig gammeldags tudkop af den slags, hvor mælken løber ud, når man tipper koppen. På den måde kan han stadig få lidt mælk, og hun kan prøve med både kold og lunet mælk (37 grader) og se, hvad han bedst kan lide. Han skal tilbydes modermælkserstatning/tilskudsblanding og ikke komælk.
Han må gerne få en lille smule komælk, men det kan gives i form af f.eks. lidt sovs, så de kan spise samme mad om aftenen (han kan tilbydes max 50 ml). I kop eller flaske, skal han tilbydes erstatning, ligesom der også stadig skal bruges erstatning i hans grød og mos.
I skal naturligvis også vurdere, om han afviser flasken, fordi han ikke kan finde ud af at sutte på den - der er stor forskel på måden han sutter på en flaske og dier på brystet - eller om det handler om smagen af mælk. Modermælkserstatning smager meget anderledes end modermælk, så måske bryder han sig ikke om smagen...
Det kan nogle gange hjælpe at skifte til et andet modermælkserstatnings produkt. I kan forsøge med forskellige erstatninger på brik - så går der ikke så meget til spilde, hvis han ikke bryder sig om det. I kan også forsøge med vælling, det kan nogle børn godt lide smagen af...
Nogle gange kan det også være en idé at tilbyde lidt kogt vand eller evt. lidt tynd kamillete i flasken, og det kan mormor også forsøge. Ikke fordi han skal vænnes til at drikke en masse vand eller te på denne måde, men fordi hun måske har brug for at kunne give ham et eller andet, hvis han bliver rigtigt ked af det, når mor nu ikke er hjemme, og han ikke kan ammes. Det kan måske være rart for mormor at vide, at han godt må få lidt kogt vand eller tynd koffeinfri te... :)
Rigtig god fornøjelse - og nyd det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske